Nicaragua, de reis Is begonnen, week 1

19 januari 2015 - Granada, Nicaragua

De start van een reis is toch altijd weer spannend, het wegbrengen, het inchecken en het afscheid nemen. En dan het vliegtuig in voor bijna 11 uur naar Panama. Veel spaanstalige klanken zijn al te horen in het KLM vliegtuig . Bij het raam zat ik naast een rus uit Moskou. Hij kon geen engels en moest hem helpen met immigratie papieren. Verder een groep Nederlanders met reddingshonden in het ruim, zij gingen de jungle van Panama in. Later de teamleider gesproken, blijkt het reddingsteam te zijn dat voor de laaste keer opzoek gaat naar de vermiste meisjes. Piloot kwam langs om te zeggen dat honden aan het blaffen waren in het ruim. Wat duurde het lang in de lucht, overdag vliegen duurt lang. Gratis Baileys en de laatste hollandse maaltijd met gehakt, puree en rooie kool was niet slecht. Dan de aankomst op Panama airport voor een overstap van 4 uur. Gekomen in een nieuwe cultuur na het uitstappen van het vliegtuig. Wat een drukte. Meteen duidelijk dat spaans de enige taal is die gesproken wordt. ( geen Azie waar altijd wel iemand engels spreekt) Verder een beetje chaotische sfeer. Je ziet meteen veel opzichters en personeel, Latinas die het rustig aan doen, verder een vrolijke tranquillo sfeer. Mensen zijn extravert,kleurrijk gekleed en de macho cultuur voel je om je heen.Ik voel dat ik even moet wennen en durf nog niet echt mijn paar spaanse zinnen te gebruiken. Verder veel Amerikanen. Hierna nog een uurtje met Copa airlines naar Managua.Erg moe aangekomen en gelukkig snel door douane en imigration. Er wacht een taxi op mij wat erg fijn is zeker omdat ik met Donaldo even engels kan praten.Rond 23.30 uur arriveer ik bij het gastgezin. Met veel gebaren en snel spaans laten ze het huis zien en mijn kamertje met eigen koude douche. Hier zal ik de eerste 3 weken meestal verblijven. Mijn gastvrouw heet Anna Esmeralda. Hier woont ze met haar dochter, ouders, neefjes en andere familieleden. Het is een drukke bedoeling en vrije inloop van mensen.De relaties zitten zeer gecompliceerd in elkaar. In Nicaragua is het normaal dat hele families bij elkaar wonen. Ieder met een aparte kamer ,samen de gedeelde huiskamer, douche en keuken. De moeder van Anna heet Maria en haar man Roberto heeft polio en loopt op krukken. Vrolijke mensen en ze proberen me te helpen met spaans de eerste zondag. Andere familieleden lopen regelmatig binnen. Verder zijn er nog 2 Nederlandse vrouwen die stage lopen en bijna terug gaan naar Nederland. Leuk om hun ervaringen te horen.
Zondag 11 januari mijn eerste dag is het tijd voor een korte wandeling. De spaanse koloniale stad is prachtig, oude kerken ,kleurige huisjes en een ontspannen sfeer. Lekkere temperatuur zeker met het windje wat opsteekt vanaf het meer.
Op het centrale plein vele kraampjes helado (ijs) en tortillas. Oriënteren in Granada is best makkelijk. Eigenlijk Is de stad niet zo groot. S’avonds eerste maaltijd bij familie. Rijst , kip en ketchup. Hierna vroeg naar bed. Nog erg moe van de reis.

1. De eerste week Spaans is een intensieve.
Een lekker begin van de dag maandag met een groot bord fruit als ontbijt. Hierna door naar de spaanse les. Hier ontmoet ik mijn mede klasgenoten. Erg leuk dat er nog 2 nederlandse dames ook beginnen. We hebben les in een schoolgebouw 1 op 1.
Milagro is mijn lerares deze week en wat gaat het snel. Er komt ook nog bij dat ze geen engels spreekt.Dit is verboden op school haha. Gramatica, spelletjes, actieve spreekoefening met groep en wandelingen naar oa markt passeren de week.
Wat ben ik blij dat ik thuis een paar woorden spaans me eigen heb gemaakt anders was het niet te doen geweest. Vooral de betekenis achterhalen is moeilijk soms, dit gaat dan ook met vele gebaren, tekeningetjes enz.
S’middags zijn er uitstapjes met school oa naar de Isletas in Granada. Groep eilandjes ontstaan door een vulkaan uitbarsting. Veel gezien: Apen, vogels, rijke lui huizen en mooie uitzichten op de vulkaan.
S’avonds terrasje,biertjes met mede studenten Mandy en Martine.
Moe maar voldaan eten bij mijn familia, gallo pinto( rijst met bonen) en nog even huiswerk doen.

2. Oei pas laat ontbijt , dus met een beetje haast naar de spaanse les.grammatica met veel nieuwe werkwoorden. Vermoeiend soms.
Tussendoor met lerares naar de markt. Moronga gegeten, soort bloedworst met rijst wat zeer gezond schijnt te zijn.Markt met vele soorten fruit, blijft fantastisch deze stalletjes te zien . Andere sfeer dan in het toeristische gedeelte.
Almeurzo ( lunch) bij de familia, macaroni!!!!perfecto.S’middags uitstap naar een familie op het platte land. Buiten Granada zie je pas echt de armoede. Op een zandweg in een pickup truck mooie uitzichten! Uitleg en wandeling over oa Plateano banaan, Limon dulce, Limon mandrino , mango, papaya en nog veel meer.
Bij terugkomst een praatje met Anna en kaartspel gespeeld met Britanie haar dochter (8 jaar). Grappig hoe ze met weinig woorden het spel probeert uit te leggen. Het is leuk om het hele familie gebeuren te zien en mee te beleven.

3. Woensdag weer spaans met veel nieuwe idioma. Soms mis ik het wel, de engelse vertaling.Woensdagmiddag vrij. S’avonds naar de Irish pub , Luc ontmoet ,andere nederlandse vrijwilliger die al langer hier is en de stad beter kent en tips heeft. Erg gezellig, liters bier Tona of Victoria komen voorbij. Ons team (los Burros ) wint de 3e prijs met de quiz georganiseerd door een vrijwilligers Project.
4. Donderdag erg moe en niet zo fit. Verder speelt mijn maag op, toilet is even een vriend. Moeite met concentratie , zie soms de manier van les geven niet zitten. Alles door elkaar. Geen echte structuur. Toch ook veel lol in de lessen en wat zijn en blijven de leraren positief en vrolijk!Thuis gegeten met vader en Bosquo, jongste zoon 16. Het gaat al snel over Macho talk, (vrouwen, chicas, novias)Als man in Nicaragua is het niet raar meerdere vriendinnen te hebben. Verder veel gelachen en dingen vergeleken met Nederland . Ze vertelde over het Auto motel waar stelletjes hun auto kunnen parkeren in garages en sex kunnen hebben zonder dat iemand het ziet. ( link. uitzending gemist programma ´´Man met de Snor´´ Nicaracua, is erg leuk om te bekijken) http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/266627/Amor_Met_Een_Snor.html)
S’middags uitstap naar pottenbakkers dorp Caterina. Kort nog even op draaischijf mogen zitten en eerste mini souvenir gekocht , een fluitje van de nationale vogel van Nicaragua de Guardabarranco. Verder een mooie rit met uitzicht op Apoyo lake. S’avonds afgebrand, wat gestudeerd en op bezoek bij Roberto. Liet littekens zien vertelde over Nederlandse vrienden op Facebook die ooit bij hun in het gastgezin hebben gezeten.

5. Laatste dag spaans van de week.
S’middags werd vanuit de school een dansworkshop gegeven, ik zag hier niet bepaald naar uit als stijve hark. Toch maar gegaan, het was erg hilarisch. 1 uur dansen met een Mojito tussendoor kwam er van alles voorbij: salsa, merengue, een typisch folklore dans uit Nicaragua . Met 3 studenten en de 19 jarige leraar die nogal soepel in de heupen was. De mojito hielp wel een beetje. Ik kan nu wel zeggen dat ik toch niet het natuurtalent bezit.
Zaterdag 17 januari . Een week van huis en het eerste vrije weekend hier. Tijd voor een bezoek aan de Mombacho vulkaan. Met mijn nederlandstalige klasgenoten met de locale bus richting Mombacho. De chickenbus volgepakt hierna een soort Tuktuk Nica. Vanaf beneden besloten de vulkaan te beklimmen en niet de toeristen bus te nemen naar de krater. Dit hebben we geweten 3,5 uur steil en zwetend klimmen naar ongeveer 1300 meter. Bovenaan een wandeling door de jungle die de krater heeft overwoekerd en mooie uitzichten. Terug de toeristen bus genomen omdat het al laat was.( over de prijs kunnen onderhandelen, uitstapjes zijn in dollars en vaak best prijzig ) S’avonds terras en pasta op caldeza straat waar de toersisten zich samenklonteren. In de straat is veel muziek te horen (aventura ) zoete latino boyband is zeer populair ,verder veel verkopers met hangmatten en andere souvenirs, die je aanklampen. Dit geldt ook voor het gezellige central park voor de lokale bevolking. Ik heb nog met een hangmat verkoper cola gedronken en hem engelse woorden geleerd.
Zondags was heerlijk relaxt: eten en zwemmen in een lux hotel met mooie uitzichten op de stad.
Dit was blog 1, meer foto’s volgen spoedig. Als je het leuk vindt kun je reageren.

Adios Floor

1. FRANK:
    19 januari 2015
    Floor, wat een heerlijk sfeertje waarin je de dingen beschrijft,
    je geniet merk ik wel. De afbeelding van de dame op de toilet met rozenkransen is dit een voorlichtings campagne voor hygiene ? Sterkte met der Spaanse les, pittig zo te horen.
    Tot gauw weer, liefs FRANK.

Liefs / Frank .
  2. Hans y Nelleke:
    Hola Floor,

Nos gustan mucho sus historias.
    Buena suerte con aprender Espagnol!!

Saludos, Nelleke y Hans
  3. Moniek:
    Ha Floor,
    Dank je wel, door jouw beschrijving reis ik mee en dat is heerlijk!
    Lieve groet, moniek
  4. Lisbeth:
    hey die floor
    wat een ervaringen zo een eerste week ! kleurrijk en de grote familie gebeurens dat zie je nog in asia , africa en s america
    heerlijk ,we genieten mee met je . Taal leren zo is erg creatief maar ik zou ook het engels missen!
    lieve groet van ons in india waar de vroege ochtend temperatuur 13 graden is ! xxx van ons en mokkatoet die me helpt met de kerstversiering nu eindelijk op te bergen, ze kijkt met argwaan naar de 2. 25 m lange rat snake skin die boven me hoofd hangt te drogen , alles is rijk ,fris en heel groen en een kleine groentetuin doet het goed , volgende week alweer een jaar ouder xxx bethje
  5. Regine Nusselein:
    20 januari 2015
    Hallo Floor, heerlijk dat je ons even bijpraat.
    Succes en veel moed met de Spaanse taal!
  6. Patrick:
    Hoi Floor,

Geweldig om op je schouder mee te reizen. Inspirerend en prachtig zijn je woorden en foto's.
  7. Marinus en Willemien:
    Ha die Floor,
    Weer een lekker uitgebreid verhaal, ik ga je weer met veel plezier volgen
  8. Angelique:
    Ola Floor,

Wat heb jij al veel meegemaakt en wat een andere cultuur dan Azie he? Heerlijk om je avonturen te lezen. Naast de pittige spaanse les heb je toch al heel wat ervaringen kunnen uitwisselen met Nederlanders. Tot de volgende keer en liefs, Angelica
  9. Diny:
    Ha Floor
    Leuk om nu jouw foto's te zien van Grenada ipv die op google maps;). Ik blijf je avonturen met veel plezier volgen.
    Adios sobrino
  10. Hans:
    20 januari 2015
    Hoi Floor,nou dat was al een mooie aftrap,het was al een heel verhaal.Mooi om te lezen,we gaan je weer volgen groet Hans
  11. Marleen:
    20 januari 2015
    Leuk weer om te lezen neefje! Nog even volhouden met Spaanse les, dan heb je daar de rest van de reis plezier van! De familie is herkenbaar van het gastgezin waar Hilde bij zat in Bolivia!
  12. Arno en Karin:
    21 januari 2015
    Ha Floor Ik probeer nog een keer te reageren. Geweldig om je te volgen. Je krijgt er een vakantiegevoel van. Kun je nog iet merken dat in het land revolutie is geweest?
  13. Sjan:
    25 januari 2015
    Leuk te lezen wat je allemaal meemaakt Floor.
    Ik wens je veel succes en een mooie reis!
    Groeten, Sjan
  14. Jeanne:
    25 januari 2015
    Ha Floor,
    excuses voor de late reactie. De verwondering is er niet minder door. Wat kan een mens in 1 week veel meemaken en te verwerken krijgen.Het sfeertje, eten,de uitzichten etc. zoals jij het beschrijft spreken me wel aan.Ben benieuwd of de spoedcursus positief uitwerkt.
    Wat heb je trouwens alles weer goed verwoord in je verslag. We wachten op het volgende! Hier weer even gesneeuwd en de cultuurnacht was de moeite waard.Lieve groet. Jeanne en walter.
  15. Wim muskens:
    1 februari 2015
    Beste Floor,
    Wel weer een beetje laat met mijn eerste reactie maar je weet het altijd druk druk.
    Als ik zo je verslag lees, pech voor ons Marina, zal je niet eerder naar huis komen, proef maar weinig heimee gevoelens.
    Het is toch weer mooi om te lezen dat het daar zo anders is als hier.
    Dan is het hier toch maar saai is nu zondag middag en als ik naar buiten kijk takke weer en nog koud ook daar moeten wij
    het mee doen. Daarom geniet er maar weer van en ik zal je verslagen met belangstelling volgen. Groetjes ook van Diny.
    P.S. Blijf het zeggen pas goed op want daar lopen ook mafkezen.