Nicaragua week 2 en 3

2 februari 2015 - Granada, Nicaragua

Allereerst bedankt voor de vele reacties! Altijd leuk.
Ik ben weer 2 weken verder en dat betekent veel nieuwe ervaringen en nog meer intensief spaans.

1. Maandag 19 jan.
Na een relaxt weekend een nieuwe lerares Spaans Diana, ik moet erg aan haar wennen, pas 21 jaar en nog redelijk onervaren. Verder veel nieuwe studenten,  2 gezellige Nederlanders Sander en Bas die voor een project in the jungle komen. Zij gaan na het ophalen van hun spaans naar de jungle om te helpen met het bouwen van scholen op het grensgebied van Honduras.  Verder te horen gekregen dat er onduidelijkheid bestaat over mijn project wat niet door kan gaan omdat er moeilijk contact mee  te krijgen is. Dit is toch wel erg balen. Er wordt gekeken of ik 2 of 3 weken Engelse les kan geven of op een andere onderwijsproject kan werken.

Smiddags biertjes gedronken en rondrit  met school,  koetsje met paarden. Ik werd hier wel beetje triest van, de paarden zagen er zo uitgedroogd, afgeragd uit. Altijd in de zon beetje zielig. Gereden langs het oude Station  waar al ruim 25 jaar geen treinen meer rijden,een ruine van een oud ziekenhuis en een aantal kerken.

Verder valt me hier in Nicaragua op dat het leven rustig zijn gangetje gaat en niemand zich echt druk maakt.Vaak hangt  mijn familie op de bank , zit voor de Tv of gebruiken hun smarthphone. Een groot deel heeft geen werk maar vinden het allemaal wel prima.  Altijd een lach. ( heb het idee dat het hebben van buitenlandse studenten relatief een goede business is) Ma di casa Anna werkt wel, al om 6 uur in de ochtend vertrekt ze naar kantoor om smiddags weer thuis te eten. Deze week veel gegeten met Roberto haar vader.

2. Dinsdagochtend weer Spaanse les. Een woorden spel estaffete gedaan, vooral spaanse leraren zijn zeer druk aanwezig.  Dit levert veel hilariteit op. Smiddags uitstap naar Laguna Apoyo!!  Een enorm kratermeer van 6 km groot  tussen Masaya en  Granada. Heerlijke relaxte middag met beetje zwemmen en kajakken.

S´Avonds baseball wedstrijd kijken met gasten van de familie en Roberto.  Rivas tegen Managua. Wat is het toch een ingewikkeld spelletje. In huis is het  erg druk  ook kleine nichtjes en babies vallen en opstaan door het huis. Moeilijk om nog huiswerk te maken in deze drukte. Ook heb ik niet echt de energie om echt woordjes te stampen. ( dit is toch alweer bijna 10 jaar geleden op de middelbare school)

3.Woensdag ontbijten achter de tralies, het blijft een komisch gezicht. Dit keer een tosti met ham en kaas, eenvoudig maar lekker. Hierna spaans met een ´´classe visual´´ 2 keer in de week ga je met je docent erop uit.Vandaag  naar de kathedraal. De kruisweg van Jesus wordt langsgegaan. Vaak versta ik maar de helft.  De toren beklommen met prachtig uitzicht op de stad.

In Nicaragua is  60 procent van de mensen katholiek. Dit betekent niet dat iedereen braaf naar de kerk gaat.  In huizen zie je wel veel beeldjes met afbeeldingen er op. Iedere dag  is er een mis, op zondag  in een van de vele kerken. Tijdens de dienst wordt er veel gezongen. De kerk blijft open en je kan gewoon binnenlopen. Verder wordt achter in de kerk vaak gewoon gebeld en gegeten,er kan veel. Tijdens de uitstap hoorde we  dat de biechtstoel hier nog gebruikt wordt.  Aan mijn familie heb ik gevraagd hoe vaak  ze naar de kerk gaan. Hier kwam niet echt een eenduidig antwoord op. Maria de moeder van Anna gaat alleen zondag. De mannen veel minder. Verder hebben veel mensen wel iets van een kruisje om de nek hangen.

Woensdagmiddag is het vrij. Heerlijk. Terrasjes dag in Granada., zwemmen, tarea ( huiswerk) en savonds met Sander, Bas, Martine en Mandy besloten het weekend naar Leon te gaan. Rylies bar bezocht, Nica mix met toeristen. Hoe later het wordt hoe meer Nica hier hun dansmoves laten zien. Reagaton, latin muziek en westerse muziek.

4. Donderdag: Vroeg wakker, slecht geslapen, kleine kater. Meteen merk ik dat Spaans na een iets langere avond met alcohol niet echt werkt voor 4 uur intensief spaans. Diana vertelt vandaag veel over zich zelf. Leuk om meer te weten over je leraar. Ook persoonlijk dingen worden besproken.  Doormiddel van de soms wat irritante vragen lijsten. ´´wat ga je over 10 jaar doen´´ Waar woon je dan´´ Verder vandaag het regenwormen spel (voor sommige familie in ned zeer bekend) geprobeerd uit te leggen aan Diana. Wat is dat lastig. Blijkt dat er een dobbelsteen kwijt is. ( smiddags zoektocht door markt naar dobbelstenen, dit blijkt nog niet makkelijk haha)

Eind van de middag kookles met Angelica , directrice van school. Een heerlijke typische nica maaltijd bereiden.  Indigo Viejo, empanades van maduro banaan met kaas en natuurlijk de gallo pinto. Samen eten aan lange tafel op school.

5, Vrijdag na de spaanse les een bezoek gebracht aan Fortaleza coyotepe op een heuvel met uitzicht over de de vele vulkanen.  In de buurt van Masaya. Een gevangenis waar vele tegenstanders werden opgesloten, gemarteld en strijd is geleverd, soms bloed aan de muren nog te zien. Donkere cellen waarbij een gids ons begeleidde. In onze groep zat ook een groep nonnen, zij begonnen spontaan acapella te zingen in een van de  cellen, zeer mooi maar ook beetje akelig en luguber.

De geschiedenis van Nicaragua met zijn revoluties en vele machtswisselingen is hier duidelijk zichtbaar. Deze geschiedenis  is trouwens zeer ingewikkeld. Communisten ( Sadinisten) tegen de liberalen gesteund door de VS hebben hier veel leed veroorzaakt vanaf de jaren 20. Sandino in de jaren 20 heeft als guerillaleider veel aanhang kregen en wordt nog steeds op handen gedragen als oud leider met iets wat communistisch idealen. Vele gebouwen en parken dragen dan ook zijn naam. Op dit moment zijn de Sadinisten weer aan de macht.

Zaterdag. In de ochend vertrokken we met de groep naar Leon. Een stad in het noord oosten. Erg gezellig om met Mandy, Martine, Bas en Sander dit korte tripje te doen. Via een overstap in Managua en wat korte hinder van een kapotte bus kwamen we 3 uur later aan in Leon. Eerste indruk is dat het er drukker is en iets minder opgepoetst als het centrum van Managua. Kwamen aan in Bigfood hostel. Echt een backpackers oord met fiestas in avond uren ik sliep met de heren in een dorm vlak naast de bar. Niet idiaal als je hoofdpijn had zoals ik. Voor 1 nacht oke.  Smiddags snel wandeling door Leon gemaakt en de prachtige kathedraal bezocht en het dak beklommen. Uitzichten op wel 5 vulkanen. Indrukwekkend hoe deze bergen als puisten uit de grond zijn ontstaan.

Zondag. Om 9 uur vertrok onze excursie naar de Cerro Negro voor de ultieme sporten van Nicaragua. Volcano boarding. Totaal niet te vergelijken met snowboarding. Staat zelfs 2e  op een of andere de bucketlist van CNN over meest ´´spectaculaire actiesporten´´ die je ooit gedaan moet hebben.

Vanuit Leon eerst 1,5 uur in open bus op weg naar het nationale park. Hier vertelt de engelse toeristen gids wat ons staat te wachten. Eerst een wandeling de kale berg op met ons plankje. De ciero negro is een van de meest actieve vulkaan geweest afgelopen eeuw. Er groeit ook haast niet. Onderweg van 1km  klimmen schitterende uitzichten en veel wind. Hoe hoger je komt hoe moeilijker het is om plank vast te houden. De grond van de berg is ook warm verder komt er nog stoom uit een aantalplekken. Hierna het oranje pak aantrekken wat veel te groot was.

Dan de afdaling dit is eigenlijk zo gebeurd, in ongeveer 2 minuten ben je beneden. Ongeveer 45 graden is het hellingspercentrage dus het gaat hard.  Zonder te vallen kwam ik beneden aan. Achteraf ging ik toch niet zo snel, 35 km. Sommigen in mijn groep gingen  akelig vaak over de kop, vol schaafwonden en rugklachten. Mandy heeft het record van de dag voor vrouwen behaald. 60 km per uur. Chapeau!Met Je voeten kun je de snelheid bepalen.Meestal is het gewoon in een rechte lijn naar beneden.

Naar Leon terug met biertje mojito en nog heerlijk wrap met kip. Hierna bussen terug naar Granada. Moe maar een ervaring rijker.
Savond nieuwe student Yvonne ontmoet  in de familia. Leuk om hierna met haar Sander en Bob achter de tralies bier te drinken.

Maandag 26 januari. Een nieuwe spaanse week vol activiteiten. Dit keer met Jorlyn. Een lerares die tijdens het lesgeven soms erg veel met haar make'up en nagels bezig is. Verder erg vrolijk , gebruikt veel spelletjes ter afwisseling van de saaie gramatica.Na 2 weken spaans vind ik dat de structuur van de lessen niet echt tof is voor mensen die op 0 beginnnen. Soms denk ik dat de methode vooral goed is voor mensen die al wat spaans kennen. Het valt redelijk zwaar na het weekendje Leon om me weer op te laden. Smiddags met de mountainbike toch langs het meer en hierna een biertje op het terras

2. Dinsdag. Na de spaanse les en een gallo pinto maaltijd met deze keer een visje een bakklas{ classes de resposteria) We maken pasteitjes van zanddeeg met hierin kaas of ananas, die gefrituurd worden. Lekker maar soms erg zoet.

3. Woensdag Na de dagelijkse 4 uur routine in het schoolgebouw , smiddags een bijeenkomst en gesprek met iemand van On'stage.  Deze bijeenkomt is voor wel geteld 2 mensen, Marieke en ik. Er wordt verteld over Nicaragua, gebruiken, tips. Verder was er voor mij ook wat minder nieuws. Mijn 2e keus van het vrijwilligers werk (esperanze school project) kan niet door gaan. Andere projecten bekeken maar zie dit niet zitten.Later deze week op vrijdag kwam er onverwachts een telefoontje  dat mijn eerste keus toch door kan gaan!! Had dit totaal niet meer verwacht.

In de avond had ik met de familie afgesproken dat ik zou gaan koken , door omstandigheden heb ik Pizza besteld. Dit was een geweldige ervaring ,ze vonden het erg leuk en lekker. Vooral Brittanie zat erg te smullen. Dit was de eerste keer dat bijna iedereen aan tafel zat. Roberto bemoeide zich met het bestellen omdat ik het gevoel had dat hij de prijs teveel vond. Uiteindelijk hem gevolgd. 3 enorme dikke vette pizzas waar ik waarschijnlijk donderdag weer last van mijn maag kreeg.

Donderdag. Niet lekker, last van mijn maag. Hierdoor werd de spaanse les vaak onderbroken voor een bezoekje aan el bano. Als je niet lekker bent gaat concentreren ook lastig. Smiddags naar masaya vulkaan , indrukwekkende stoom vulkaan , waarbij je de krater door de rook niet kunt zien. Verder het museum bezocht met prachtige vulkaan  maquettes.

Teruggekomen 2 nieuwe gasten. Nu met vieren in een gastgezin. Britt en Yanick, vollebak dus, maar gezellig.

Vrijdag. Laatste dag spaans met oa het diploma waarbij  mijn achternaam verkeerd werd gespeld. Verder nog een ¨leuke erg voor schutstaande activeiten¨” stoelendans” met opdrachten. Dansopdrachten. oa doe shakira na, bailar sensual.

Hierna de groepsfoto met de leraren. Na 3 weken spaanse les vind ik het even goed zo. Eigenlijk had ik gehoopt al verder te zijn maar moet tevreden zijn. Smiddags nog een coctail workshop waar ik rustig aan doe voor mijn maag. Verder  lekker gaan uit eten met de groep die zaterdag vertrekt . Ook mijn maatjes van het begin Martine en Mandy en uiteraard Sander, Yvonne en de Jungelo groep. Toch ook wel jammer dat ze vertrekken.

Over zaterdag kan ik heel kort zijn. Nieuwe mensen leren kennen in gastgezinnen en relaxen aan het zwembad bij het choco museum.Hierna nica uit eten voor nog geen 4 euro. Een barretje met wat live blues, singsongwriter muziek.

Zondag een ontbijtje met de nieuwe nica gangers die straks stage gaan lopen en Marieke. Hierna eigen plan getrokken en naar de kunst markt in Masaya gegaan.10 cordoba. = 30 euro cent. Prachtig in die oude amerikaanse schoolbussen vol met spreuken. Alleen tussen de Nicas met veel lawaai en vele stops.

Aangekomen op het busstation in de Masaya lijkt het wel een vuilnisbelt. Een markt municipal met groenten. Op dit soort plekken zie je pas echt de armoede. Door de vaak genoemde onveiligheid op dit soort plekken maar een taxi genomen. De kunst markt is erg mooi maar echt voor toeristen die er nauwelijks zijn. Hierna Masaya ingegaan en naar een kerk  waar een mis was waar ik zo binnen kon lopen, muziek met geluidsbanden. Verder een speeltuin gezien met oa plastic autootjes die als een treintje aan elkaar waren gekoppeld met een fiets ervoor die ze rondtrok. Savond met Britt en Yannick monopoly, wat toch wel hilarisch is in het spaans, biertje en vermoeidheid.

Maandag verhuist naar  het appartement en afscheid genomen van de familie. Jammer ook wel. Mijn plekje is vanaf nu gelegen achter een chocolade winkel achter de meest toeritische straat. Heel rustig vergeleken met bij de familie. Wat wel leuk is is dat ik en Marieke (huisgenoot) zelf kunnen koken. Boodschappen doen is voor de eerste keer nog wat onwennig.

Komende week wordt het verder duidelijk hoe het verder gaat in Granada met het project. Ik ga deze week nog wat rondreizen en dan zal hopelijk het project voor 2 weken beginnen.

Op 22 februari ben ik dan klaar om te gaan reizen richting het zuiden om op 14 Maart vanuit Panama via de Sanblas eilanden de oversteek naar Colombia te maken en later naar Ecuador door te reizen.. Een beetje planning is er dus toch van gekomen.

Er zijn weer wat fotos toegevoegd. Tot de volgende!

1. Marinus en Willemien:
    2 februari 2015
    Het was weer een gezellig verhaal Floor en gelukkig gaat je planning toch weer wat volgens je eigen plannen. Nog veel plezier en mooie ervaringen gewenst.
  2. Hilde:
    3 februari 2015
    Even vergeten hoeveel je beleefd op een dag als je op reis bent. En vooral als je Floor Nusselein heet ;) diploma in the pocket. Goed gedaan zeg! Geniet van jullie tijdelijke nieuwe stek. X
  3. Regine Nusselein:
    3 februari 2015
    Ha, Floor, wat een ontwikkelingen, wel, niet en toch weer wel.
    Afwachten, dwarsdenken en ineens dient zich toch weer een rechte lijn aan.Het vervolg van je reis ziet er jaloersmakend uit.
    Hou je haaks & veilig, Reginexxx
  4. Keer:
    3 februari 2015
    Wat een leuke foto's floor! Volgens mij heb je het goed naar je zin! Maak er weer wat moois van he!? Groetjes uit Princehage ;)
  5. Hans:
    3 februari 2015
    Hoi Floor, geweldig wat je allemaal schrijft, prachtige foto's zelfs die van in de keuken.
  6. Carien:
    Ha die Floor,

Wat leuk om je belevenissen te lezen en je avonturen zo te kunnen volgen. Fijn dat je project toch door kan gaan! Zo te zien en te lezen heb je het wel naar je zin hè?
    Geniet ervan en veel liefs!
    Carien
  7. Diny:
    Ha die Floor
    Thuiskomend na een intensieve dag , wat is het dan heerlijk om jouw avonturen te lezen en ff "met je mee te reizen":) !
    En wat goed dat toch jouw project doorgaat. Leuk om te lezen dat er ook meerdere jongeren daar vertoeven en als je daar zin in hebt samen iets te kunnen ondernemen. De biertjes smaken volgens mij ook goed daar;)
    Tot de volgende keer Floor!
  8. Nelleke en Hans:
    Ha die Floor,

Ja, heel leuk om jouw avonturen mee te beleven en geweldig dat je het zo van binnenuit kunt beleven. Het lijkt me geweldig een tijdje bij zo'n gezin te wonen! Veel plezier bij het vervolg van je reis
  9. Jeanne:
    Ha Floor,
    Maandagnacht onze tijd heb ik je verslag al gelezen.Studeren kost ook energie nietwaar? En nu even niksen en spaans praten en dan aan het werk! Veel afwisseling.Het klinkt allemaal erg goed.En volop avontuur. Veel succes en tot de volgende keer.
  10. Patrick:
    6 februari 2015
    Met je verhaal en de foto's voel ik me een vlieg die over je schouder mee beleeft. Beeldend om te lezen en zien!
  11. Mieke:
    6 februari 2015
    Querida Floor,
    Es un placer leer tu articula sabre tus nuevas aventuras en Nicaraqua. Estas hacienda cosas fantasticas! Escribió que aprender el idioma español no va rápido. Pero todavía tienes mucho tiempo para mejorarlo.
    Esta semana tenemos un huésped español Judit, del intercambio de la escuela de Lina. Le pedimos que escribir esta nota. Es un idioma precioso, pero de hecho muy complicado!!
    Querido primo, ya comenzar con su trabajo volontier, le deseamos mucho éxito.
    Hay un buen rato.
    Mucha amor de
    Hans, Roos, Lina en Mieke
  12. Sjan:
    7 februari 2015
    Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft en zo veel mensen ontmoet. Succes alvast met je project! Wat mooi dat het toch nog door kan gaan.

Groeten, Sjan
  13. Ans:
    7 februari 2015
    Hey Floor
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Het lijkt inderdaad of je meereist zo! Geniet er nog van!
  14. Arno en Karin:
    18 februari 2015
    Mooie foto's die tot de verbeelding spreken. Passen goed bij je verhaal.
  15. Desiree.:
    20 februari 2015
    Hoi Floor,

Wat en verhalen weer je beleeft veel en ja dat eten daar, komt me bekend voor onze magen kunnen er niet zo goed tegen, maar het is wel lekker.
    Leuk om je avonturen te volgen.
    groetjes Desiree.