Rusland - Moskou - Perm

27 september 2013 - Perm, Rusland

Vanuit het postkantoor in Perm het eerste verhaal. Afgelopen zondag vertrokken per vliegtuig via Tallinn naar Moskou. Apart van mijn vader. Kwamen elkaar tegen op het  vliegveld en werden opgehaald om naar onze homestay te gaan. Moskou is overweldigend, helemaal verstopt met auto's, in lange files gezeten. Veel politie en veel intressant doennerij bij de douane. Moskou bestaat voornamelijk uit grote sovjet bebouwing met veel reclame in neonlicht en op plasma schermen. Alles is voor ons onleesbaar. Alles staat in Cyrillisch schrift. Sommige letters zijn herkenbaar. De engelse taal is ook niet bepaald ingeburgerd. Dit levert vreemde situaties op zoals met het eten, de menu kaart en informatie vragen.  In Moskou sliepen we bij een homestay. Olga was onze gastvrouw en sprak wel engels. Een gepensioneerde Russchische mama met veel humor. In moskou veel met de adembenemende metro gereisd. Paleizen onder de grond ook alles in het Russisch aangegeven, lastig in het begin. Moskou is 24 uur per dag on the road. Overal dikke wagens en veel chique en rijke lui. Zoals het warenhuis Goem, nog nooit zoveel luxe gezien! Hiernaast was het Rode plein, waar ze nu promotie maakten voor Soshi, de winterspelen. De bekende Koepelkerken waren indrukwekkend. Binnen vol met orthodox christelijke fresco's en iconen.  Het Kremlin werd alleen maar somberder door de regen die we 2 dagen hadden. Veel beveiliging en gedoe met handbagage. Overal detectiepoortjes al werd ook niet echt serieus gedaan. Meer formaliteit. Een aanslag is zo te verijdelen ook in het Kremlin. We zijn savonds nog naar de Tjaikovsky music hall gegaan naar een voorstelling waar we de naam niet van weten. Alles weer in het Russich. Het was een opera van Mahler. Prachtige zaal, echt tussen de Russen die ons hielpen waar we moesten zijn. Het was de moeite waard. Na nog een dag Moskouse regen zijn we woensdag vertrokken met de trein naar Perm. Een stad 1400 km van Moskou. De bedoeling om de Goelag kampen ( Sovjet kampen) te bezoeken maar dit bleek bijna niet te doen en erg duur. Dus nu in Perm een miljoenenstad waar weinig echt te doen is. Perm is o.a ook bekend van een kerncentrale en dat het mooi ligt aan de brede rivier de Kama. Logeren hier bij een homestay, op de 3e verdieping van een woonblok met kluisdeur. We hebben 3 sleutels om alles af te sluiten. Mistroostig van buiten, riant van binnen. De gastvrouw wil ons vetmesten met  russische soep en pap. Zij verstaat ook geen engels. Het woordenboekje is wel een uitkomst af en toe. Morgen 3 dagen treinen voor de boeg richting Irkutsk en Baikalmeer. Later ook uitgebreider verhaal over het treinleven!!

We zullen maar zeggen: Начальнику отдела . Tot Ziens.

1. Moniek NUSSELEIN:
    Ha Floor en Frank,

Wat fantastisch om te lezen, jouw eerste reisverhaal! Zo reis je een beetje met jullie mee. ben benieuwd om te horen hoe het is als je zo lang in een trein zit, slaapt, woont, leeft.
    Goede reis en liefs,

Moniek
  2. Carien:
    Hoi Floor en Frank,

Wat leuk om te lezen en in wat een andere wereld zitten jullie nu hè!
    Ga je straks ook nog wat foto's plaatsen?
    Geniet ervan en veel groeten!
    Carien
  3. Marina:
    27 september 2013
    Wat een avontuur. In een korte tijd al zoveel indrukken. Heerlijk om mee te kunnen reizen ook op deze mannier.
    Liefs Marina
  4. Keer:
    27 september 2013
    Ha floor en frank, mooie verhalen! Wat leuk dat jullie naar die opera geweest zijn! En jammer dat er weinig echt te doen was in Perm. Maarrrr jullie zijn wel in een typische russische stad geweest! Hopelijk gaat de zon snel schijnen, veel plezier in de trein! Groetjes uit Breda
  5. Hans:
    28 september 2013
    Hoi Frank en Floor, leuk te lezen de eerste indrukken.
    Rusland is echt wel Rusland zoals ik het bij jullie proef,we gaan het volgen en jullie meemaken.
    groeten van ons uit Vught.
  6. Regine Nusselein:
    Ha,Floor,

Dank voor je heerlijke verhaal, echt ' op reis' als dit zo lees
    met de mooie en ongemakkelijke dingen die daarbij horen.
    amuseer je met hartelijks uit dat kleine vlekje! Regine
  7. Willemien:
    Ha Floor en Frank,
    Wat handig toch al die reisverslagen online! Eerst van Merel en nu ook die van jullie gelezen. Leuk om jullie van een "afstandje" in de gaten te houden. Heel veel plezier verder, ik beloof dat ik al je verslagen ga lezen.
    Groetjes Willemien en Marinus natuurlijk...
  8. Patrick:
    29 september 2013
    Hoi Floor,
    Wat bijzonder om ondergedompeld te worden in een onbekende wereld in een onbegrijpelijke taal. Leuk om met je mee te liften in de Russische beleving. Een hele mooie, inspirerende en bijzondere reis wens ik jou en je vader.
  9. Sjan:
    3 oktober 2013
    Hoi Floor en Frank,
    Wat leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen.
    Wat een andere wereld dan wij gewend zijn. Het lijkt me heel bijzonder om dat mee te maken. Leuk om jullie vanaf hier te volgen. Dat gaan wij zeker doen.
    Een mooie reis verder en hartelijke groeten van Sjan
  10. Sander en joke:
    13 oktober 2013
    Hoi Frank en Floor! Vandaag vertelde Marina ons van jullie reisblog. Wat een ervaringen! Bijzonder om te lezen. We vinden het erg leuk om jullie verder te mogen volgen. Wel een verschil tussen de grote stad en het platteland daar he?
    Een goede reis verder samen gewenst ! Joke en Sander, Bergen op Zoom